Waarom ligt een ondernemer wakker van zijn bedrijfsverkoop?

Waarom ligt een ondernemer wakker van zijn bedrijfsverkoop?

Als het bedrijf verkopen een concrete mogelijkheid wordt, liggen veel ondernemers wakker van de aanstaande bedrijfsverkoop. In een artikel uit 2009 formuleerde dr. Lex van Teeffelen, bijzonder lector Bedrijfsoverdracht en Innovatie aan de Hogeschool van Utrecht, de vijf belangrijkste redenen waarom ondernemers tijdens het verkopen van hun bedrijf wakker liggen als volgt:

  1. Hoe kan een geschikte koper voor het bedrijf gevonden worden? Welke kopers kan ik benaderen, en welke partijen die mij benaderen zijn interessant?
  2. Waardebepaling van het bedrijf: wat is een realistische vraagprijs? Wie geen duidelijk, gefundeerd beeld van de waarde van zijn onderneming heeft, zal zich bij een uiteindelijke verkoop van het bedrijf altijd tekortgedaan voelen, omdat er geen concrete maatstaf is waarmee het resultaat vergeleken kan worden. Een bedrijfswaardering zou daarom één van de eerste stappen bij het verkopen van uw bedrijf moeten zijn.
  3. Niet weten waar en hoe de ondernemer moet beginnen. Een bedrijf verkopen is een zeer tijdrovend en intensief proces, dat vooral onervaren ondernemers al snel boven het hoofd kan groeien. Vaak lijkt de uiteindelijke bedrijfsverkoop zo complex, dat deze steeds verder vooruit wordt geschoven. Dat pakt op de langere termijn nadelig uit. Hoe langer de periode tussen wanneer u stappen gaat zetten richting de verkoop van uw bedrijf, en het moment dat u daadwerkelijk wilt gaan verkopen, hoe beter het resultaat voor uzelf en voor uw onderneming zal zijn.
  4. Beschikt de koper wel over voldoende financiële middelen? Het is erg frustrerend als u veel tijd en energie investeert in onderhandelingen met een koper, die uiteindelijk de financiering niet gerealiseerd krijgt. Een adviseur kan u bijstaan in gesprekken met potentiële kopers, weet waarnaar hij moet kijken op het gebied van financiering, en kan meedenken over mogelijke financieringsoplossingen voor elke bedrijfsoverdracht.
  5. Is de verkoop wel financieel aantrekkelijk? Hoe eerder er stappen worden gezet richting de verkoop van het bedrijf, waarbij de waarde kan worden vergroot en verstevigd, hoe beter het uiteindelijke resultaat zal zijn. De QuickScan Value Drivers kan hierin een goede eerste stap zijn, juist voor ondernemers die niet direct willen verkopen. U krijgt inzicht in de factoren, die de waarde van uw bedrijf bepalen. Hoe eerder u inzicht in deze factoren heeft, hoe beter u kunt anticiperen op het resultaat van uw bedrijfsverkoop en hoe beter dat resultaat zal zijn.

Een bedrijf verkopen is geen sinecure.

Het is logisch dat u, wanneer u eenmaal heeft besloten dat u uw onderneming klaar wilt gaan maken voor een bedrijfsverkoop, zich bekommert om het resultaat van de onderhandelingen. Uiteindelijk zult u hoogstwaarschijnlijk een adviseur moeten inschakelen. De ervaren expert van Lighthouse Value Creators ontzorgt u op deze vijf punten, en draagt zorg voor een goede nachtrust in het lange proces van wat waarschijnlijk de grootste transactie uit uw leven is.

Bron: Dossier Bedrijfsoverdracht (CBW-Mitex Magazine 10-09)