Een bedrijf overnemen? Het belang van één factor is niet te onderschatten.

Een bedrijf overnemen? Het belang van één factor is niet te onderschatten.

Overweegt u als directielid van een bedrijf een ander bedrijf over te nemen? Een recent artikel in de Harvard Business Review biedt een interessant perspectief op een bekende maar ongemakkelijke waarheid in de fusie- en overnamepraktijk: overnametrajecten door bedrijven bieden in een groot deel van de gevallen niet het verwachte resultaat. In veel gevallen blijven verwachte synergie- en schaalvoordelen uit. Dit terwijl er ook voorbeelden te over zijn van gevallen waarin een overname leidt tot waardecreatie op astronomische schaal.

Volgens professor Roger L. Martin leert de ervaring dat één factor doorslaggevend is: als u gericht bent op wat u uit een overname kunt halen, is succes minder waarschijnlijk dan als zich richt op wat u de overnamekandidaat kunt bieden.

Er is een lange lijst aan voorbeelden te noemen van overnames waarbij grote bedrijven te veel hebben betaald voor overnames om daarmee aantrekkelijke markten te betreden, die het grotere bedrijf maar moeilijk begreep. De overname van de telefoonfabrikant Nokia door Microsoft, die in één jaar tijd 96% moest afschrijven op haar investering onderstreept welke rampzalige gevolgen een dergelijk scenario kan hebben.

Het beeld verandert echter drastisch wanneer de onderneming iets heeft om de overnamekandidaat concurrerender te maken. Zolang het over te nemen bedrijf dit voordeel niet zelf, of beter zelfs, ook niet met een andere koper kan behalen, zult u de beloning oogsten die hieruit voortkomt.

Vier mogelijkheden voor waardecreatie na de overname

Volgens Martin kan de concurrentiekracht van een over te nemen bedrijf op vier manieren worden verbeterd:

  • Wees een slimmere verstrekker van groeikapitaal.

Door de groei van het over te nemen bedrijf te financieren op een manier die via banken of andere financieringsmogelijkheden niet haalbaar is, kan de groei daarvan exponentieel toenemen. Dit is ook het geval als u verder kapitaal kunt verstrekken om ‘kralen te rijgen’, waarmee schaalvoordelen worden behaald. Deze strategie wordt vaak gehanteerd door private equity-partijen.

  • Verbeter het management

Het verbeteren van de organisatie, de strategische sturing en de processen bij de overnamekandidaat is een tweede manier waarop diens concurrentiekracht vergroot kan worden. Ook dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is noodzakelijk dat managementverbeteringen niet alleen leiden tot betere financiële controle, maar dat deze gericht zijn op het concurrerender maken van uw nieuwe aanwinst. Daarnaast moet er niet alleen over een nieuwe managementfilosofie gesproken worden; deze moet worden geïnternaliseerd en doorgevoerd in alle lagen van het management.

  • Draag waardevolle vaardigheden over

Een overname kan leiden tot een win-winsituatie als uw bedrijf specifieke, vaak functionele vaardigheden, mogelijkheden of middelen heeft die kunnen worden overgedragen aan het over te nemen bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door het overdragen van medewerkers om bij te dragen aan productontwikkeling, of door kennis van logistieke processen over te dragen.

  • Deel waardevolle mogelijkheden

Het delen van waardevolle mogelijkheden tussen uw bedrijf en het overgenomen bedrijf is een laatste manier om diens concurrentiekracht te vergroten. Dit kan door bijvoorbeeld de toegang tot markten te delen door elkaars producten op te nemen in leveringsprogramma’s en pakketten, door overhead te delen of door gezamenlijk te adverteren.

Implementeer deze concepten in uw overname

Door in de overname te investeren op deze vier terreinen, stuurt u aan op een duurzame en succesvolle overname waarin waarde wordt gecreëerd voor alle stakeholders. Wat de koper in de overname stopt, in plaats van wat de koper uit de overname kan halen, bepaalt de waarde die erdoor gecreëerd wordt.

Dit artikel onderstreept het belang van een essentiële factor bij elke bedrijfsovername: wat kunt u de overnamekandidaat bieden dat zij niet zelf kan realiseren? Ten tweede wijst het artikel op het belang van strategische oriëntatie voordat u een bedrijf overneemt.

Lighthouse Value Creators onderscheidt zich doordat wij u verder helpen in het gehele traject van strategievorming tot aan de begeleiding van een uiteindelijke overname. Wilt u ook een slimme overname realiseren? Wij staan u graag te woord.

Bron: M&A: The One Thing You Need To Get Right, door Roger L. Martin in Harvard Business Review, 6-2016.