Leeftijd blijft belangrijkste drijfveer bij bedrijfsverkoop

Leeftijd blijft belangrijkste drijfveer bij bedrijfsverkoop

De leeftijd van de eigenaar van een bedrijf, in combinatie met een mogelijk gebrek aan geschikte opvolging, blijft met afstand de belangrijkste reden waarom ondernemers hun bedrijf verkopen. Volgens de Brookz Overname Barometer Q2 is dit zelfs in 43% van de bedrijfsverkopen de voornaamste reden waarom het bedrijf verkocht wordt. Daarnaast daalt de gemiddelde leeftijd waarop ondernemers hun bedrijf verkopen. Waar in 2005 de gemiddelde leeftijd van de verkopende ondernemer nog 60 jaar was, is deze in 2005 nog 55 jaar.

Het feit dat voor veel ondernemers uiteindelijk hun leeftijd de belangrijkste reden om te verkopen is, onderstreept het belang van een goede voorbereiding op de uiteindelijke verkoop van het bedrijf. Veel ondernemers beginnen zich pas voor te bereiden op de bedrijfsverkoop, op het moment dat ze die op korte termijn willen gaan realiseren. Dit zorgt er dikwijls voor dat een onderneming niet volledig verkoopklaar is, of voor een lagere prijs verkocht moet worden dan waar van tevoren op gerekend werd. In sommige gevallen moeten goedlopende bedrijven zelfs gestaakt worden, omdat de eigenaar te oud is geworden om de activiteiten voort te zetten, terwijl er geen geschikte opvolger is.

Een optimale bedrijfsverkoop is het resultaat van lange voorbereiding.

In een optimale bedrijfsverkoop wordt de oudere ondernemer niet door zijn leeftijd gedwongen om het bedrijf te verkopen, maar vormt de bedrijfsverkoop een logische bekroning op een lange carrière. Door enkele jaren voor de uiteindelijke bedrijfsverkoop al actief te gaan werken aan de waarde, toekomstbestendigheid en verkoopbaarheid van de onderneming, zorgt u uiteindelijk voor een beter resultaat voor uzelf, voor de nieuwe eigenaar, en voor het bedrijf als geheel. Lighthouse Value Creators helpt u hier graag bij. Neem vandaag nog contact op, en begin vandaag nog te werken aan een optimaal resultaat.

Bron: De Brookz Overname Barometer Q2 2015